Het nieuwe jaar staat weer voor de deur en dan is het ook al weer bijna tijd om alle papieren voor uw belastingaangifte te gaan verzamelen. U mag bepaalde kosten rondom uw hypotheek van uw inkomen in box 1 (inkomen uit werk en woning) aftrekken. Het gaat daarbij om (hypotheek)rente over de eigenwoningschuld, eenmalige financieringskosten en periodieke betalingen voor de rechten van erfpacht, opstal of beklemming.
Wanneer u de rente van uw hypotheek of lening af wilt trekken, zijn er een aantal voorwaarden. Alleen het gedeelte dat tot uw eigenwoningschuld behoort, mag u aftrekken. U mag dus alleen rente aftrekken voor een hypotheek of lening die u gebruikt voor de aankoop van een eigen woning en voor een verbouwing of onderhoud (een zogenaamd verbouwingsdepot). De rente is niet aftrekbaar voor dat deel van de lening waarmee u bijvoorbeeld nieuwe meubels koopt.
Daarnaast mag u deze rente maximaal 30 jaar aftrekken. Voor alle leningen die voor 1 januari 2001 afgesloten zijn, geldt dat de termijn van 30 jaar op 1 januari 2001 ingaat. Als u later nog eens uw bestaande lening of hypotheek verhoogt of oversluit, dan mag u dat extra bedrag opnieuw 30 jaar lang aftrekken.
Een eventuele restschuld is een verhaal dat op zichzelf staat. Want wanneer u uw huis na 28 oktober 2012 maar voor 1 januari 2018 verkoopt of verkocht heeft, mag u de rente over de restschuld, als u daarmee achterblijft, maximaal 15 jaar aftrekken.
Ook voor een aantal andere situaties, zoals bij een scheiding of overwaarde, gelden bijzondere regels. Uw adviseur vertelt u er graag meer over. Neem vrijblijvend contact op met uw lokale adviseur om een afspraak te maken voor een gratis intakegesprek. Tijdens dit gesprek vertellen we u graag hoe de vork in de steel steekt, krijgt u meer duidelijkheid over de situatie en vertellen we u over de eventuele te nemen stappen wanneer u een hypotheek of lening wilt oversluiten of afsluiten. Zo bent u goed voorbereid op de belastingaangifte van 2018!
Onderstaande gegevens hebben we nodig om contact met u op te nemen.