Wat te doen bij gebreken aan een nieuwbouwwoning? Groot is de tegenvaller als er na oplevering toch gebreken aan het licht komen. Gelukkig is sinds kort de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) van kracht, met als het goed is een beter toezicht op de kwaliteit van bouwprojecten. Ook geeft het u als koper meer zekerheid als er herstelwerkzaamheden plaats moeten vinden.
Voorbeelden van gebreken uit de praktijk zijn:
Een hoge werkdruk, personeelstekorten en een gebrekkige coördinatie aan als boosdoener. Naast de gebreken zelf is van belang hoe
adequaat de aannemer reageert. Het snel herstellen van de fouten kan alsnog zorgen voor een tevreden koper.
Wanneer is iets een gebrek en wie draait financieel op voor het herstel ervan? Vragen die in veel situaties resulteren in onenigheid tussen koper en aannemer. De nieuwe wet moet meer duidelijkheid verschaffen, onder andere door:
De nieuwe wet is een stap vooruit maar geen garantie voor perfect uitgevoerde nieuwbouwprojecten. Bij blijvende onenigheid kan de Geschillencommissie ingeschakeld worden. Een paar scheve stopcontacten zijn het probleem niet. Het wordt vervelender als u meteen al te maken krijgt met lekkage of voortdurend tegen die rare plek op het plafond aankijkt. De nieuwe wet biedt meer houvast wat betreft het herstel. Zorg er sowieso voor dat u ook zelf de voortgang controleert. Sommige gebreken zijn al voor de oplevering duidelijk zichtbaar.
Bron: wegwijs.nl
Onderstaande gegevens hebben we nodig om contact met u op te nemen.